Basisscholen schakelden verplicht over op thuisles. Hoe verliep de week?

Hoogeveen - De basisscholen zijn nu een week dicht. Leerlingen, leraren en ouders schakelden verplicht over op thuisonderwijs. Hoe verliep dat? De Hoogeveensche Courant sprak hierover een schooldirecteur, twee leraren en een moeder.

Directeur Louise Brink: ‘Eigenlijk heeft iedereen er veel lol in’

Het was even flink omschakelen, maar eigenlijk heeft iedereen er erg veel lol in, vertelt schooldirecteur Louise Brink. Zij staat aan het hoofd van de Oostenbrink in Hollandscheveld en de Vogelvlucht in Elim.

„We benaderen de schoolsluiting als een marathon. Beter kalm beginnen, het parcours verkennen en kijken hoe wij het als onderwijsteam vol kunnen houden, maar ook voor ogen houden wat haalbaar is voor de ouders én kinderen. Op beide scholen hebben we de lesstof opgedeeld in een deel dat moet, dat kan en wat ‘fun’ is.”

Over aanbod aan lesstof hebben de scholen niet te klagen. Brink: „Het aanbod is enorm. We moeten zelfs oppassen dat het niet teveel wordt.”

Snappet

Dinsdag was het programma uitgedacht en werden de gebruikersnamen en de wachtwoorden uitgedeeld voor het digitale onderwijsplatform Snappet. „Op school konden de ouders spullen ophalen. Daarvoor hadden we bakken buiten gezet. Op het plein hebben we op gepaste afstand met ouders gebabbeld. We zagen dat er heel wat kinderen direct aan de slag gingen. Dat was heel grappig. Wij hadden het idee dat ouders en kinderen er blij mee waren.”

Kennisniveau

Het doel van de lessen is volgens de directeur vooral het kennisniveau op peil te houden. „Dat valt snel weg, dat zien we in de vakanties al. Het normale lesprogramma kun je niet waarmaken. We moeten dingen loslaten. Het is prima om online lesmethoden uit te proberen, maar je komt er ook acher hoe beperkend het is. Ouders willen heel graag helpen, maar bijvoorbeeld rekenmethodes zijn zo veranderd. Alleen de uitkomsten van de sommen zijn nog gelijk.”

Louise Brink is opgelucht dat de Cito-eindtoets dit jaar niet doorgaat. „Daar hadden we best zorgen over. De vraagstelling is namelijk anders dan hoe wij normaal werken en we wisten nog niet hoe we de leerlingen daarop moesten voorbereiden.” 

 

Moeder Cindy: 'De dag starten met het Jeugdjournaal'

Dinsdag en woensdag waren het er vier en donderdag twee. Kinderen die bij Cindy Scholten thuis aan de eetkamertafel aan de slag gingen met hun werk van school. Ze lacht: „Tja dat krijg je met een samengesteld gezin.”

Vanachter haar bureau, ze werkt zelf ook thuis, kan ze mooi toezicht houden op de kinderen. „Maar ze doen het heel goed. Ze vinden het zelfs leuk, nu nog wel in ieder geval.”

Alle vier de kinderen, Kasper (7), Niels (8), Fabian (10) en Marijn (9), gaan naar obs de Schuthoek in Hoogeveen. „De school maakte het maandagochtend al mogelijk om de chromebooks op te halen, de weekplanning volgde al snel via het ouderportaal. Ze hebben het echt top geregeld op de Schuthoek, ze verdienen een dikke pluim! Diezelfde middag ging weliswaar het ouderportaal plat, maar daar kan de school niets aan doen. Iedereen probeerde natuurlijk in te loggen.”

Schoolstramien

‘s Middags gingen de kinderen direct aan de slag. „En dan zitten ze ook echt in het schoolstramien. Dat is mooi om te zien. Ze weten precies wat ze normaal doen. Inclusief de fruitpauze. „Mam, we eten nu altijd fruit”, zei een van de kinderen. Dat houd ik dan ook gewoon aan. Net als het Jeugdjournaal van de vorige dag bekijken. We moeten met zijn allen nog wel de goede flow vinden, want ik werk zelf ook. Ik heb dus niet altijd direct tijd voor hen. Soms moeten ze even wachten en het zelf proberen. Toen ik later kwam helpen, zei een van hen: ‘Mam, nu ben je net een echte juf, nu kom je helpen.’ Maar het meeste kunnen ze heel goed zelf. Ze zijn ook op een leeftijd dat ze prima zelf dingen kunnen. De opdrachten zijn duidelijk. Zelfs vanuit de plusklas waar een van mijn zoons heen gaat, is een extra opdracht gegeven. Hij moet een speciale tekst ontrafelen als challenge. En ze moeten 20 minuten per dag lezen. Voor sport is ook al wat gekomen. Een soort van bingokaart met opdrachtjes. Ik heb deze nog niet goed bekeken. De kinderen zaten er wel op te wachten, want tja, op donderdag hebben ze gym.”

(tekst gaat verder na afbeelding)

Een erg strenge thuisjuf is moeder Cindy nog niet. „Ze mogen zelf weten wanneer ze hun schoolwerk doen. Als ze hun werk voor de dag maar af krijgen. We moeten het toch een beetje leuk houden....”

 

Kleuterjuf Manon mist haar kinderen 

Juf Manon van Villa Kakelbont mist haar kleuters enorm. De kinderen uit de laagste groepen werken niet digitaal maar met een soort van bingokaarten met opdrachten en bijvoorbeeld cijferkleurplaten. „We hebben huiswerkpakketjes gemaakt. Woensdag konden ouders die ophalen aan de uitdeelbalie. Elke ouder is geweest. Toen dacht ik: Wauw, dit doen we echt samen. Via Parro houden ouders me op de hoogte van wat de kinderen doen. Ik kreeg als snel foto’s binnen. Gelukkig, want ik mis ze.”

(Tekst gaat verder na de foto)

De juf snapt dat het een hele klus is voor ouders om hun kinderen te begeleiden. „We hebben hen ook gevraagd om iedere dag voor te lezen en hen vragen te stellen over het verhaal. Alle kinderen hebben een boekje mee naar huis.”

 

Leerkracht en ICT'er Jarno Zwiers: Al meer dan 20 miljoen Snappet-opdrachten gemaakt

Jarno Zwiers is leerkracht op obs het Rastholt én bovenschools ICT-coördinator bij stichting Bijeen. „Het is pionieren, innoveren en experimenteren.”

Als ICT-coördinator ziet hij de verschillen tussen de scholen die onder Bijeen vallen goed. „Van alle kanten krijg je ideeën aangereikt. Iedere school maakt een keuze die past bij de visie van de school. Ik ben trots op hoe hard iedereen werkt. In de digitale leeromgeving kunnen we zien wat de kinderen doen en hoe ze op hun opdrachten scoren. Via Snappet maken ze bijvoorbeeld sommen en doen taaloefeningen. In heel Nederland zijn woensdag 20 miljoen opgaven gemaakt. Dat zijn er 9 miljoen meer dan normaal. Ook de leerlingen werken dus keihard.

Verder werken we op het Rastholt met ZuluConnect, een digitale leeromgeving waar we lesmaterialen kunnen klaarzetten. Daar zitten ook tegels in voor Squla en het Jeugdjournaal bijvoorbeeld. Volgende week hebben we de eerste terugkoppeling over hoe de eerste week verlopen is. Het Rastholt vindt werken met feedback en reflectie belangrijk.”