Leerlingen De Morgenster slagen voor damdiploma

Hoogeveen – De 42 kinderen van groep 5 van basisschool De Morgenster kregen dit schooljaar 20 weken damles aangeboden in het kader van HANNN Project: Fitter Brein van Healthy Ageing Network Northern Netherlands.

Dit initiatief werd vorig jaar voor het eerst geïmplementeerd in het lesprogramma. Beide groepen 5 kregen vanaf september 20 weken damles voor hun eerste damdiploma. Gisteren vond de diploma-uitreiking plaats.

Het damspel is populairder aan het worden onder de basisschoolkinderen. Er worden in Hoogeveen vaker damlessen op school gehouden, maar CBS De Morgenster is de enige school die het structureel toepast in het lesprogramma. De schoolleiding van CBS De Morgenster ziet namelijk de meerwaarde in van dammen voor de kinderen: „Naast de gebruikelijke vakken als rekenen en taal, is er ook veel behoefte om te excelleren op andere vaardigheden zoals concentratie, omgaan met winst en verlies, samenwerken en strategisch denken. Dammen is daar een leuk en leerzaam middel voor. De kinderen leren door het dammen, maar krijgen ook plezier en ontspannen zich.”

Sociale vaardigheden

Tijdens de damles leerden ze niet alleen de spelregels en het spelen van een partij, maar ook sociale, cognitieve en mentale vaardigheden. Dammen is naast een denksport en bordspel ook een middel om de mentale fitheid en de ontwikkeling van de hersenen te stimuleren. Het houdt je brein fit.

Alle kinderen kregen elke donderdag een uur les van damtrainer Zainal Palmans van de Hoogeveense Damclub. Palmans is een ervaren trainer en heeft meerdere jeugdtalenten naar een hoger niveau (NK, EK, WK) gebracht. Het geven van damles aan een hele groep is leuk om te doen. „De kinderen hadden altijd heel veel plezier als ze damles kregen. Voor sommige kinderen was het een compleet nieuw spel en anderen hadden het wel eens thuis gespeeld met hun ouders, opa of oma. Ik probeerde alle kinderen op hun eigen tempo te laten ontwikkelen, want het is best een moeilijk spel”, blikt Palmans terug op de lessen. „De regels zijn makkelijk te leren, maar de basis van strategie en tactiek ontbrak bij de kinderen. Nu kunnen ze een goede dampartij spelen en daarmee anderen uitdagen!”

Les via digibord

Tijdens de lessen werd er getraind via het digibord. Online zijn er veel mogelijkheden om dammen te leren. Elke week werd een thema over het damspel geleerd. Denk bijvoorbeeld aan het slaan van een schijf of met een dam. Maar ook het maken van remise of een sterke ruil te nemen. Alle ingrediënten die de kinderen nodig hadden om een dampartij te spelen. Elk kind had ook een eigen werkboek om zelfstandig de opdrachten te maken. Aan het eind van de les werd er nog eens flink tegen elkaar gedamd in een competitie.

Vorige week donderdag was de dag van het examen. Alle 42 kinderen zaten geconcentreerd en gespannen hun eerste damexamen te maken. Ze hadden minimaal 15 punten nodig van de maximaal 28 punten. Alle kinderen leverden een knappe prestatie door te slagen voor het damdiploma ‘De Eerste Zet’.

„Ik ben erg trots op de prestatie van de kinderen. Ook kinderen die het dammen niet zo goed kunnen of minder leuk vinden deden erg goed hun best. Dat is fantastisch om te zien.” Van de 42 kinderen zijn er altijd kinderen die zich excelleren. „Er zit veel talent bij CBS De Morgenster. Een aantal kinderen zouden zich goed kunnen ontwikkelen door meer te gaan dammen. Talent bij kinderen moet je vooral gaan stimuleren, daar hebben kinderen nu en later ook veel baat bij.”

Informatie over HANNN Project: Fitter Brein? Bekijk de website: www.fitterbrein.nl.