Je conditie verbeteren: zo doe je dat

Aangeboden door: Stella Fietsen

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Kansen om gezonder te eten, meer te sporten en je conditie te verbeteren. Deze doelen hebben een heleboel mensen, maar het stellen van deze doelen is makkelijker dan deze ook daadwerkelijk behalen! In dit artikel vertellen we je hoe je op eenvoudige wijze aan je gezondheidsdoelen kunt werken, zónder dat je hiervoor je hele routine overhoop hoeft te halen!

Het begin

Hoe moet je beginnen? Heel simpel: kies bewust voor een vervoermiddel! Ga jij altijd met de auto naar het werk, maar zou je dezelfde afstand ook prima kunnen fietsen? Kies er dan voor om de auto te laten staan en de fiets te pakken! Als je fietst ben je namelijk in beweging, en laat voldoende beweging nou ook net het startpunt zijn van een gezond leven. Het verruilen van de auto of het openbaar vervoer voor de fiets is dus een prima begin in aanloop naar het behalen van je doelen!

Trek eropuit met de fiets

fietsen naar je werk is zoals gezegd een mooi begin, maar helaas nog niet genoeg om aan je doelen te komen. Echter is fietsen wel een hele goede manier om aan je algehele gezondheid te werken. Trek er daarom naast de dagelijkse ritjes naar je werk ook eens in het weekend op uit met de fiets. In het weekend heb je namelijk meer tijd waardoor het fietsen van langere afstanden prima kan. Zo zijn er een heleboel fietsroutes die je langs al het pracht van Dedemsvaart brengen. Een mooi uitzicht tijdens het fietsen zorgt er namelijk voor dat je fietstocht een stuk beter vol te houden is!

Werk aan de snelheid

Het uiteindelijke doel van je fietstochten is natuurlijk het opbouwen van conditie. Als je tijdens deze ritjes constant op hetzelfde tempo fietst, zal je merken dat er geen vooruitgang zit in je conditie. Aangezien niemand werk voor niets wilt doen, is het goed om jezelf uit te blijven dagen. Verhoog bijvoorbeeld een aantal keer je snelheid voor vijf minuten, en breng het tempo dan weer terug naar een comfortabel niveau. Je bent dan als het ware bezig met een interval training. Zodra je doorhebt dat de pieken van vijf minuten te comfortabel worden, kun je de interval tijd verlengen. Het is nogmaals belangrijk om jezelf uit te blijven dagen! Interval is natuurlijk  niet de enige optie om aan je conditie te werken, je kan bijvoorbeeld ook kiezen voor sprints of hier en daar een helling opzoeken.

Ook een elektrische fiets kun je hier prima voor gebruiken. Bekijk daarom eens de Stella e-bikes in emmen!