Pink Floyd Project - The Wall 40 Years in De Tamboer: ‘The Wall is als werkstuk nog immer actueel’

Hoogeveen - Nog altijd spreekt The Wall tot de verbeelding van miljoenen mensen wereldwijd. Het dubbelalbum van Pink Floyd verscheen veertig jaar geleden, maar blijkt immer actueel.

Ook door de ogen van Pink Floyd Project: de tributeband speelt het anderhalf uur durende werkstuk tijdens The Wall 40 Years, een uitgebreide theatertournee waarin muziek, tekst en spectaculaire visuals op eigen wijze samenkomen. Donderdag is deze show te zien in theater De Tamboer.

Veertig jaar geleden was het alles of niets voor Pink Floyd. Hun dubbelalbum The Wall moest een commercieel succes worden, anders stond de Engelse groep aan de rand van de financiële afgrond. Dat lukte mede dankzij het succes van de single Another Brick In The Wall en het werkstuk groeide gaandeweg uit tot het magnum opus van de groep. Vooral op het podium. Pink Floyd speelde The Wall in 1980 en 1981, waarin de groep écht een muur bouwde tussen band en publiek, slechts dertig maal op drie plaatsen in de wereld, omdat de show dermate groot van opzet was.

Onuitwisbare indruk

André Becker is oprichter en bandleider van Pink Floyd Project. „The Wall is het album waar ik als 8- jarig jochie kennis mee maakte en wat bij mij een onuitwisbare indruk achter liet. Binnen The Wall 40 Years coördineer ik de muzikale voorbereiding en speel ik ritmegitaarpartijen en zing ik achtergrondvocalen. Als groep hebben we de laatste tien jaar diverse albums integraal uitgevoerd en met veel succes, maar nu komt toch echt onze grootste uitdaging: het ‘Magnum Opus' van Pink Floyd spelen.” Becker ziet in de omvang van de productie de uitdaging. „Het draait nu eens niet om de band. In The Wall 40 Years is die nu onderdeel van iets véél groters.”

The Wall is het semi-autobiografische verhaal van Pink Floyd-bassist, zanger en tekstschrijver Roger Waters. Pink Floyd-biograaf Wouter Bessels uit Hoogeveen: „In feite combineert Waters zijn cynisme over de muziek- en entertainmentindustrie met jeugdervaringen en zijn in de Tweede Wereldoorlog omgekomen vader. Hoe gaat een rockster om met zijn snel veroverde sterrenstatus en dito behaalde succes? Waarom voelt hij steeds meer afstand tussen hem en zijn publiek dat ondertussen bestaat uit stadions met tienduizenden mensen? Steeds meer raakt hij in zichzelf gekeerd en verliest hij het contact met de wereld. Uiteindelijk stelt hij zichzelf een ultimatum: blijft hij kiezen voor zijn zelfgekozen isolement of heeft hij tóch de rest van de wereld nodig?”

Indrukwekkende film en livealbum

Vijf jaar na zijn vertrek uit Pink Floyd speelde Roger Waters het album in 1990 integraal in Berlijn, ruim een half jaar na de val van de Berlijnse Muur. Bessels: „Sinds The Wall uitkwam blijft Waters terugkomen op het werkstuk. Recentelijk blies hij met zijn eigen groep tijdens The Wall Live tournee het album nieuw leven in. Die leverde een indrukwekkende film en livealbum op. In feite gaat Pink Floyd Project op die voet verder. Terwijl de flow van het originele album van Pink Floyd uit 1979 wordt aangehouden, hult de band het werkstuk in een fris jasje, passend in de wereld van 2019.”

Voor de theatertour bundelde de twaalfkoppige band de krachten met regisseur en artistiek leider Aike Dirkzwager. „Bij het grote publiek zijn de uitvoeringen van het album vooral bekend vanwege het bouwen van een muur tussen het publiek en de band. Niet zomaar één, maar van 49 meter lang en 11 meter hoog. Bovendien is The Wall beroemd geworden dankzij de geprojecteerde animaties van Gerald Scarfe. Daarvoor heb ik een alternatief bedacht. De hoofdpersoon komt letterlijk opgesloten tussen de stenen te staan waarmee hij de boze buitenwereld wil buitensluiten. Vervolgens heb ik het verhaal naar deze tijd gehaald en een beeldverhaal bedacht waarbij het verhaal ook voor iemand die The Wall nog niet kent te volgen is. Dat wordt uitgevoerd dankzij een geniaal team voor de visuals, bestaande uit tekenaars, animatoren, 3D specialisten en een complete filmploeg.”

Visueel spektaktel

Maar hoe vertaal je een visueel spektakel op stadionformaat naar het theater en maak je er een nog meer indrukwekkende show van? Visual artists Jarno Burger en Tanja Busking werken al jaren samen met Pink Floyd Project. „De 3D-animaties doen de muur uit zijn voegen breken en vormen de basis van de gehele show. Stel je een groeiende stad voor, waarin netwerkkabels en beveiligingscamera’s steeds meer domineren. Algoritmes bestempelen de jeugd met vooringenomen aannames en vormen zo een nieuwe realiteit van de toekomst. Tot hoe ver reikt de muur? Maar denk ook beelden van het klimaatprotest op de Dam en Londonse tekeningen van scholieren. Die brengen een duidelijke boodschap over en tonen aan dat een nieuwe generatie in opkomst is. Met die insteek wordt The Wall vanuit een actueel perspectief bekeken.”

Becker stelt dat Pink Floyd Project in The Wall 40 Years het visuele spektakel zo goed mogelijk laat samenkomen door als groep niet alleen letten op wat en hoe zij moet spelen, maar ook dat zij gelijk speelt met de andere onderdelen. „Als band wil je het liefst 'vrijuit' spelen, maar dat is in zo'n audio-visuele productie als deze niet te doen en moeten we ook op andere elementen letten. Het publiek gaat daar straks niets van merken. Pink Floyd Project klinkt als groep beter dan ooit en wij zijn enorm trots om met zo'n groot team (ruim 30 man, red.) aan dit project te werken. De muziek staat al als een huis, of beter gezegd: als een muur, haha!”

Kaarten zijn te koop via deze link.