Fietsers in Hoogeveen steeds vaker bij een ongeluk betrokken (stijging sinds 2015)

Om het aantal fietsongelukken in Hoogeveen te verlagen wil de gemeente maatregelen treffen op drukke verkeerswegen, nieuwe paden geschikt maken voor de hogere snelheid van elektrische fietsen en fietsers wijzen op de gevaren van smartphonegebruik.

Een ander blijkt uit de geactualiseerde fietsnota, die nog moet worden vastgesteld door de gemeenteraad. In het rapport ligt het accent op veiligheid en comfort. In Hoogeveen gebeuren de laatste jaren steeds vaker ongelukken waarbij fietsers betrokken zijn.

Sinds 2015 stijgt in deze gemeente het aantal fietsgerelateerde ongelukken en het aantal slachtoffers. In dat jaar waren er iets meer dan twintig ongelukken waarbij zeven fietsers gewond raakten. Drie jaar later noteerde deze gemeente 67 ongelukken waarbij fietsers betrokken waren.

Twee doden

Het aantal gewonde peddelaars bedroeg in 2018 dertig. Ook waren er toen twee doden te betreuren: het hoogste aantal in jaren. De trend met fietsongelukken is ook landelijk te zien. De ongevalscijfers over 2019 zijn nog niet bekend.

Volgens het college in Hoogeveen kan de stijging niet los worden gezien van de verkeersdruk op sommige wegen, de komst van steeds meer e-bikes en de risico’s van smartphonegebruik (verboden) op de fiets.

Expertisecentrum VeiligheidNL meldde vorig jaar dat mensen die op een elektrische fiets rijden bij een ongeluk vaak zwaarder gewond raken dan mensen op een gewone fiets. Dat komt niet alleen doordat ze harder rijden, maar ook doordat relatief veel ouderen op een e-bike fietsen. Hoogeveen wil bij de aanleg van nieuwe fietsverbindingen rekening houden met de hogere snelheden van e-bikers.

‘Veiligheid verbeteren’

,,Om de fietser minder kwetsbaar te maken is van belang dat de fietsveiligheid verbeterd wordt’’, stellen B en W. ,,Dit kan zowel door de fietsers meer te wijzen op een veilige rit als het veiliger maken van fietsverbindingen.’’

Aan de nieuwe fietsnota (de oude dateert van 2011) zijn bijeenkomsten voorafgegaan met inwoners, belangenorganisaties en ondernemers. Ze konden knelpunten benoemen en meedenken over oplossingen. Leerlingen van het Alfa-college hielden een fietsmarkt.

De gemeente heeft een flinke lijst met verbeteringen opgesteld. Het gaat onder meer over de fietsverbinding tussen Nieuwlande en Hollandscheveld, de aanleg van een fietspad langs de Trekgatenweg, de komst van een ‘fietsstraat’ tussen het centrum en de sportvelden en de aanleg van een verharde onderdoorgang aan de zuidkant Hoogeveense Vaart tussen fietspad Nijstad en Molenoevers.

Fietsbrug

Terug van weggeweest is het plan voor een fietsbrug over de Hoogeveense Vaart en de A37 richting de Langedijk in Hollandscheveld. Al in 2005 werd daar voor het eerst over gesproken. In 2011 ging dat plan alsnog van tafel, toen bleek dat het te duur was.

Of er dit keer wel geld is voor alle gewenste verbeteringen valt te bezien. De gemeente waarschuwt dat door de interactieve aanpak rond de fietsnota het beeld kan ontstaan dat alle genoemde knelpunten op korte termijn worden aangepakt. ,,Dat is niet mogelijk’’, stelt het college. Per jaar moet bekeken worden hoeveel extra geld nodig is.

Rotondes

Hoogeveen wil het gebruik van de fiets stimuleren, maar stelt het belang van de tweewieler gelijk aan de auto. Fietsers krijgen hier ook geen voorrang op rotondes, zoals elders soms wel het geval is. Hoogeveen wijst op de kosten die dergelijke aanpassingen met zich meebrengen. De bewaakte fietsenstalling in de Jonkheer de Jongestraat wil het college behouden.

Hoogeveen wil ook onderzoek doen naar een ‘aantrekkelijke fietsverbinding’ vanuit de kern naar de noordelijk gelegen ‘Col du VAM’, speciaal voor de recreatieve toerfietser. ,,Dat zou een belevingspad kunnen worden dat ook aantrekkelijk is voor kinderen.’’