Hoogeveen vervangt doorgerotte zuidelijke damwand bij woonwijk (voor de noordkant is geen geld)

Hoogeveen gaat na jaren uitstel de slechte damwand aan de zuidkant van de industriehaven vervangen, ter hoogte van de wijk Krakeel. Voor de noordkant is geen geld.

De stalen damwand in dit deel van de industriehaven verkeert in zo’n slechte staat dat zand wegspoelt. Daardoor ontstaan gaten en verzakkingen die gevaar op kunnen leveren voor personen.

Volgende week wordt een begin gemaakt met vervanging van de zuidelijke damwand ten oosten van de Edisonbrug. De kades ten westen van de brug verkeren volgens de gemeente in een betere staat.

‘Grotendeels doorgerot’

De vervangingsoperatie gebeurt over een lengte van 900 meter en kost de gemeente 1,2 miljoen euro. ,,Ter hoogte van de waterlijn is de damwand grotendeels doorgerot’’, weet gemeentelijk projectleider Jos de Ruiter.

De noordkant van de kade, waar vooral bedrijven gevestigd zijn, wordt niet aangepakt, met uitzondering van twee plekken waar de situatie penibel is. Die worden gerepareerd.

Risico

,,Door de aanwezige bedrijvigheid en begroeiing aan de noordkant, kan niemand bij de kade komen’’, schetst De Ruiter. Daarmee is het risico op ongelukken klein. De zuidkant van de kade, waar verderop woningen staan, is echter wel toegankelijk.

Het liefst pakt de gemeente beide kades aan, maar voor een totale aanpak (over een lengte van bijna twee kilometer) is geen geld. Volgens De Ruiter moet binnenkort duidelijk worden wat vervanging van de damwand aan de noordkant gaat kosten.

Bedrijven die aan de industriehaven grenzen mogen al een tijd geen goederen opslaan binnen drie meter vanuit de kade, om het risico op verzakkingen te verkleinen.

Zorgelijk

Al jaren zijn de damwanden en betonnen kades in de industriehaven in verval. In 2011 schetste een onderhoudsrapport een zorgelijk beeld van de staat van de totale havenkade. Maar de aanpak werd telkens doorgeschoven.

De slechte damwand veroorzaakt scheuren, gaten en verzakkingen. Om verder onheil te voorkomen dicht en egaliseert de gemeente de boel provisorisch. Ook wordt de situatie regelmatig geïnspecteerd.

Trilblok

Aannemer Avitec uit Nieuw-Buinen, die de klus gaat uitvoeren, brengt de nieuwe damwand met een trilblok aan. Dat gebeurt vanaf een ponton op het water. Volgens coördinator Berden de Vries van Avitec gaat het om stalen elementen die zeven tot negen meter diep worden aangebracht.

Overlast voor de omgeving is er volgens hem niet. Hoewel de zuidelijke damwand voor 95 procent uit staal bestaat wordt, waar mogelijk, een natuurlijke oever van keien aangelegd.

De huidige kade van de industriehaven is in de jaren zestig aangelegd. De nieuwe stalen damwand heeft een levensduur van 40 tot 50 jaar.

Startsein

De werkzaamheden, waar wethouder Erwin Slomp woensdag het officiële startsein voor geeft, moeten op 1 april volgend jaar klaar zijn. Tijdens de klus wordt de omgeving met sensoren gemonitord.