Hoogeveen zet 'bruistaks' voort: wel lagere opkomst bij stemming

Ondernemers in het Hoogeveense centrum betalen ook de komende vijf jaar mee aan een schone, veilige en bruisende binnenstad. Een ruime meerderheid stemde voor voortzetting van de ‘bruistaks’.

Bijna 450 stemgerechtigde middenstanders konden tot en met dinsdag weer stemmen over het BIZ-fonds. Die heffing verplicht alle ondernemers in het stadscentrum mee te betalen aan vermaak en de voorzieningen in dat gebied.

Na het tellen van de stemmen, woensdag in aanwezigheid van een notaris, bleek bij ondernemers nog altijd ruim voldoende draagvlak voor de regeling.

Opkomst 70 procent

Wel werd duidelijk dat de opkomst (70 procent) een stuk lager was dan in 2014, toen 84 procent van de centrumondernemers hun stem uitbrachten.

Ook stemden iets minder ondernemers vóór continuering van het ondernemersfonds. In 2014 was dat 82 procent, tegenover ruim 78 procent dit jaar. In totaal werden 311 stemmen uitgebracht, waarvan 20 ongeldig. 228 Ondernemers willen de regeling voortzetten, 63 middenstanders niet.

De nieuwe BIZ-periode loopt van 2020 tot en met 2024. Ondernemers in het centrum van Hoogeveen betalen via het fonds mee aan initiatieven voor een aantrekkelijk stadscentrum.

Het is inmiddels de derde BIZ-periode. In 2009 was het stadscentrum van Hoogeveen het eerste BIZ-gebied van Nederland.

BIZ staat voor Bedrijven investeringszone. De bijdrage aan het fonds per ondernemer is gekoppeld aan de WOZ-waarde van hun pand. Het BIZ-fonds bevat in totaal 250.000 euro. Daarvan komt 35.000 euro van de gemeente.

Feestverlichting en evenementen

Via het fonds wordt onder andere de feestverlichting betaald en worden evenementen georganiseerd. De totale BIZ-opbrengst gaat naar de Stichting Centrummanagement. De stichting heeft als doel het stadscentrum economisch te versterken. Bij alle gemeentelijke plannen voor het centrum is de stichting gesprekspartner namens de ondernemers.

Wethouder Erik Giethoorn is blij met de uitslag. De opkomst moest minimaal 50 procent zijn. Daarvan moest twee derde ‘ja’ stemmen om de BIZ te laten doorgaan. ,,Dat hebben we ruim gehaald’’, constateert hij.

‘Elkaar uitleggen en vertellen’

De Stichting Centrummanagement, het samenwerkingsverband van ondernemers in de binnenstad, heeft de verkiezing serieus aangepakt. Volgens centrummanager Leo Hoksbergen zijn twintig ondernemers als ambassadeur op pad gegaan om het belang van de BIZ-regeling bij collega’s onder de aandacht te brengen. ,,Je moet het elkaar uitleggen en vertellen, dat werkt het beste’’, zei hij eerder in deze krant.

De ondernemers gaan jaarlijks wel iets meer betalen. Hoksbergen: ,,Die bijdrage is jarenlang gelijk gebleven, terwijl de kosten wel gestegen zijn. Dat zet het budget onder druk.’’ Het voorstel is om de tarieven jaarlijks te verhogen met 10 euro per object.

Minder leegstand

De Stichting Centrummanagement wil de komende jaren 20 procent meer bezoekers naar het centrum trekken, hogere omzetcijfers bereiken voor de ondernemers en minder leegstand.