‘Ondernemerschap moet gevierd worden’

Hoogeveen – ‘Ondernemerschap moet gevierd worden’. Het zijn deze woorden van Daphne van der Wilt, zelf ondernemer en nauw betrokken bij STiB Hoogeveen, die aan de basis staan van het ‘feestje’ dat donderdag 14 november wordt gehouden.

In Grandcafé Het Postkantoor is van 8.30 tot 23.00 uur van alles te beleven onder de noemer ‘Ondernemen doe je zo’. Een bomvol programma met workshops en lezingen voor en door ondernemers. Van der Wilt: ‘Wij pakken één dag dik uit.’

Landelijke Dag van de Ondernemer

De echte aanleiding is de landelijke Dag van de Ondernemer, op vrijdag 15 november. In Hoogeveen wordt het ‘feestje’ dus een dag eerder al gevierd. ‘Vrijdag is niet zo’n geschikte dag, vooral niet voor retailers, die vaak een koopavond draaien. Juist om hen de gelegenheid te bieden ook aanwezig te kunnen zijn, hebben wij gekozen voor de donderdag’, legt Van der Wilt uit.

Een kleine greep uit het programma: de STiB-workshop Persoonlijk Leiderschap & Succesfactoren, de sessie ‘De race naar de Zuidpool’ door Eppo Steenhuisen van onder meer Askja Reizen, de workshop ‘De aanbestedingsdans van de gemeente met ondernemers’ en op de avond de lezingen ‘Hoe word je het klantvriendelijkste bedrijf van Nederland’ door Gerrit Piksen, ‘Identiteitsmarketing: van product naar waardebeleving’ door Tom Kikkert en als afsluiter ‘Een wereld vol wonderen. Hoe groei je naar een 9+ organisatie?’ door Frans Goenee. Alle onderdelen worden gratis aangeboden, maar aanmelden vooraf is wel noodzakelijk. Dat kan via www.stibhoogeveen.nl/ondernemendoejezo.

Geweldige combinatie

Van der Wilt kijkt er reikhalzend naar uit. Vooral van het avondprogramma heeft ze hooggespannen verwachtingen. ‘Frans Goenee is inspiratiemanager bij de Efteling, dat vorig jaar is verkozen tot klantvriendelijkste bedrijf van Nederland. Het was een hele missie om hem naar Hoogeveen te krijgen. Het is de eerste keer dat hij zijn verhaal buiten de muren van de Efteling doet. Voorafgaand daaraan vertelt Gerrit Piksen van SAMR (van de verkiezing van het Klantvriendelijkste bedrijf van Nederland) over hoe je het klantvriendelijkste bedrijf van het land kunt worden. Goenee en Piksen zijn natuurlijk een geweldige combinatie.’

Van product naar waardebeleving

De consument hecht steeds meer aan identiteit, we zitten in de transitie van product naar waardebeleving. En juist dat is niet gemakkelijk voor de ondernemer, want was is waardebeleving en klantvriendelijkheid? ‘Heeft klantvriendelijkheid bijvoorbeeld te maken met ruimere openingstijden? Of dat je de klant een kopje koffie aanbiedt? De consument van tegenwoordig is best verwend. Ondernemers moeten bovendien opboksen tegen online bedrijven, die standaard een groter assortiment hebben en hun klanten bijvoorbeeld positief verrassen door het gekochte product leuk in te pakken. Maar hoe bind je als brickstore de klant aan je? Hoe voeg je die waardebeleving toe? Hoe geef je daaraan handen en voeten? Dat komt deze avond zeker aan de orde.’

‘Ondernemen is niet alleen werken in je bedrijf, maar ook werken aan je bedrijf’

Van der Wilt is blij met Het Postkantoor als decor van de ondernemersdag. ‘Een gezellige, laagdrempelige locatie in het centrum, want voor onze centrumondernemers is er deze dag veel te halen. Zij kunnen na de sluiting van hun winkel gemakkelijk aansluiten. Lekker achterover leunen en luisteren naar de inspirerende verhalen van ondernemers en hun visie op de toekomst. Veel ondernemers zitten vast in de waan van de dag en verliezen het breder perspectief daarbij uit het oog. Ik denk dat voor veel ondernemers herkenbaar is dat zij niet genoeg nadenken over de dag van morgen. Terwijl ondernemen niet alleen gaat om werken in je bedrijf, maar juist om het werken aan je bedrijf. Wij bieden nu die kans.’

‘Gewoon doen’

Het is de eerste keer dat een dergelijk grootschalige ondernemersdag wordt gehouden in Hoogeveen. De organisatie was een hele klus, beaamt Van der Wilt. ‘Maar je moet soms gewoon doen. Dat is ook ondernemerschap. Niet lullen maar poetsen’, zegt ze lachend.

STiB is de kartrekker, maar heeft samenwerking gezocht met Ondernemend Hoogeveen, de OndernemersFabriek Drenthe, Ik ben Drents Ondernemer en Economische Zaken van de gemeente Hoogeveen. ‘STiB was oorspronkelijk vooral bedoeld voor ondersteuning van startende ondernemers. Je ziet echter dat de wereld in een sneltreinvaart aan het veranderen is. Er komen steeds meer ondernemers bij ons die al langer een eigen bedrijf hebben, maar iemand zoeken om mee te sparren, om inspiratie op te doen. Ze rijden op de rotonde, maar weten niet welke afslag ze moeten nemen en blijven daarom rondjes rijden. Op hun vragen en opmerkingen is het programma mede afgestemd.’

‘Wie ambitie heeft, zoekt inspiratie’

Bij de verschillende workshops is plek voor maximaal 35 personen. ‘Natuurlijk hopen we dat die steeds vol zitten. Voor de avondsessie hopen we op 100 mensen, dan is het dik geslaagd, maar komen er 50, dan is dat ook goed. Het succes van een dergelijke dag zit ‘m niet in volume, maar in het effect voor onze bezoekers: meer omzet, meer innovatie, slagkracht, keuzes durven maken, in nieuwe netwerken aanboren. Van 8 van de 10 startende ondernemers weten we dat zij netwerken een uitdaging vinden. Juist zij zouden deze dag niet mogen missen. De gevestigde succesvolle ondernemers waarmee velen aan tafel willen zitten, zijn immers aanwezig. Wil je iemand ontmoeten, dan is dit als ondernemer dé kans! Deze dag voegt waarde toe aan het ondernemerschap. Wie ambitie heeft, zoekt inspiratie.’