Deze hoofdconducteur zette de trein stil in Hoogeveen: Mooi dat je dit voor iemand kunt doen

Hoofdconducteur Sander Heling uit Assen en zijn machinist hoefden donderdagmorgen niet lang na te denken. Ze zouden hun trein stilzetten op station Hoogeveen. Zodat een mevrouw toch op tijd in het ziekenhuis kon zijn voor haar operatie.

Het verhaal van de mevrouw die op weg naar een operatie in Hoogeveen in de verkeerde trein stapte is op sociale media volop gedeeld. Dankzij de hoofdconducteur van die trein kwam ze gelukkig toch op tijd in Hoogeveen.

Positief tegenwicht bieden

Sander Heling, hoofdrolspeler, kan ervan genieten. ,,Het is mooi om te lezen. Je hoort toch vaak negatieve geluiden over de NS. Dan biedt dit een keer een positief tegenwicht.''

Heling was donderdagochtend de hoofdconducteur van dienst op de intercity naar Zwolle die 18 minuten over 8 uit Groningen vertrok. Iets na half negen stopte de trein in Assen.

Verkeerde klasse, verkeerde trein

Daar zag Heling een mevrouw instappen. Enkele minuten na vertrek kwam hij bij haar om het kaartje te controleren.

,,Mevrouw zat 1e klas, terwijl ze een kaartje had voor de 2e klas. Maar het viel me vooral op dat ze naar Hoogeveen moest. En daar stopte deze intercity niet.''

Genoeg stof voor een gesprek. ,,Zodra ik haar vertelde dat we niet in Hoogeveen zouden stoppen, zag ik de paniek toeslaan. Ze vertelde dat ze naar Hoogeveen moest voor een operatie. Die operatie nam haar zo in beslag dat ze helemaal verkeerd in de trein was gestapt.''

Niet zomaar een trein stilzetten

Heling ging met mevrouw naar de 2e klas om daar te kijken wat er kon gebeuren. Stoppen in Hoogeveen, was een optie, maar een trein stilzetten op een station, dat mag zomaar niet. Daar is groen licht voor nodig van de verkeersleiding.

Met de machinist was Heling er snel over uit dat die toestemming gevraagd moest worden. Op station Hoogeveen kon mevrouw de trein uit, vlug richting ziekenhuis Bethesda.

Het regent stopverzoekjes

In de trein reageerden andere passagiers enthousiast op het verhaal. ,,Ze kregen via de intercom natuurlijk wel mee wat er aan de hand was. Het regende vervolgens andere stopverzoekjes, helaas kon ik daar niet aan voldoen.''

Mevrouw was al aan de late kant. Heling hoopt dat ze op tijd in het ziekenhuis was. Zelf kijkt hij met genoegen op het voorval terug. ,,Het was voor ons natuurlijk een kleine moeite, maar het is heel mooi dat je het kunt doen. Hier doe je het toch allemaal voor.''