Docent Roelof van Echten College ontslagen na uitdelen cijfers voor niet gemaakte toetsen: 'Ernstige situatie'

Een docent biologie van het Roelof van Echten College in Hoogeveen is per direct ontslagen nadat hij cijfers uitdeelde aan leerlingen zonder dat ze de bijbehorende toetsen hadden gemaakt. De school spreekt van een ernstige situatie en heeft het voorval gemeld bij de Inspectie van het Onderwijs.

De betreffende docent gaf VMBO-leerlingen van twee derde klassen wel cijfers, maar de opdrachten die bij die cijfers horen zijn nooit gemaakt. Ook kregen sommige leerlingen verkeerde cijfers, omdat opdrachten onjuist werden nagekeken door de docent.

Bestuurder Albert Weishaupt van het Roelof van Echten College legt uit dat de leraar zich niet aan het toetsingsprogramma hield en die misstap hem zwaar aangerekend wordt. „De maatregelen laten zien dat we dit heel serieus nemen", zegt Weishaupt. „Dit is heel vervelend. Voornamelijk voor de kinderen." De situatie deed zich in ieder geval voor bij een praktische opdracht. Onderzocht wordt of er ook iets schort aan andere toetsen.

Achterstand voor leerlingen

De betreffende leerlingen hebben essentiële stof gemist door de gang van zaken. De school kiest er daarom voor om het vak biologie bij de twee klassen niet mee te laten wegen voor overgang naar het volgende schooljaar.

De gemiste stof en de bijbehorende toetsen moeten volgend schooljaar, in hun examenjaar, ingehaald worden. „Daarvoor zullen we de leerlingen begeleiding geven. We onderzoeken welke stof niet is behandeld. We laten ze niet aan hun lot over, maar zorgen dat ze de juiste ondersteuning krijgen."

Over het handelen van de docent is volgens de school geen twijfel. Weishaupt: „Het is heel duidelijk dat de docent in de fout is gegaan. Anders hadden we deze brief niet verstuurd."

De bestuurder zegt dat er geen aanwijzingen zijn dat er meer klassen de dupe zijn van het handelen van de docent.

Wat de precieze aanleiding is voor de werkwijze van de leraar is niet helemaal duidelijk. De vraag dient zich aan of de docent cijfers uitdeelde voor niet gemaakte toetsen, omdat hij wilde verbloemen dat hij zelf de lesstof niet behandelde.

Weishaupt: „Ik snap die vraag, maar op wat er precies allemaal is misgegaan kan ik niet in gaan. We constateren dat er dingen niet kloppen, daarop hebben we onderzoek gedaan en maatregelen genomen." Volgens de bestuurder is uit de zwaarte van die maatregelen af te leden hoe ernstig de school de situatie vindt.

Brief aan ouders

De betreffende leerlingen en hun ouder(s) of verzorger(s) zijn met een brief op de hoogte gebracht van de situatie. De brief is per ongeluk ook naar andere klassen gestuurd. De school wil graag benadrukken dat het probleem alleen speelt bij twee derde klassen.