Zomerpracht bij kunsthuis Venendal

Hoogeveen - De expositie ‘Zomerpracht’ bij kunsthuis Venendal toont werken van vier verschillende kunstenaars: Sonja van Dijk (keramiek), Ton ter Linden (schilderijen), Suzanne Hartman (reliëfs) en José Hattink (keramiek).

Een fraaie, eigentijdse en verrassende mix tussen schilderijen, fotografie en verrassend keramiek. De opening van de expositie is 7 juli om 16.00 uur.

Sonja van Dijk

Het werk dat Sonja van Dijk maakt is hoofdzakelijk gebaseerd op handvormen. Soms maakt ze gebruik van een gedraaide basis. Nadat de basis gemaakt is wordt er van alles op geboetseerd. Hierbij wordt gebruik gemaakt van allerlei hulpmiddelen, variërend van lapjes stof, eigengemaakte drukmallen enzovoorts. Nadat het werk biscuit gestookt is, bewerkt Sonja het met onderglazuur, diverse oxides en sinter engobe met zand. Daarna gaat er een transparante glazuur overheen, waarna het gestookt wordt op ongeveer 1100 graden. Niet alles wordt met transparante glazuur afgewerkt. Vooral de sinter engobe met zand blijft vaak ongeglazuurd. Deze combinatie van geglazuurde en ongeglazuurde oppervlakken geeft een extra dimensie aan het werk.

Er is geen echte boodschap in haar objecten. Ze moet het interessant vinden en als andere mensen het dan ook mooi vinden dan is dat meegenomen. Sonja probeert iets te maken wat anderen niet zo snel zullen doen. Dit zorgt er vaak wel voor dat het veel werk is om een object te maken. Maar dan heb je ook wat.

Ton ter Linden

Ton ter Linden (autodidact, 1935) heeft vanaf zijn vroege jeugd getekend en geschilderd. Zijn natuurlijke en impressionistische tuinen (‘schilderen met levend materiaal’) in Ruinen worden als een belangrijke schakel gezien in de tuincultuurgeschiedenis. Tons wijze van tuinieren vindt over de hele wereld navolging en de Britten noemen hem ‘The leader of the new gardenstyle’. Ter Linden werkt het liefst met pastel en aquarel. Stillevens, bloemarrangementen en het landschap zijn favoriete onderwerpen. Het ‘licht’ is de rode draad in zijn leven. Dit licht speelt met de ‘figuranten’ van zijn onderwerpen; het licht speelt door en om de dingen heen, waardoor er een soort transparantie ontstaat die hij weet vast te leggen. Hij voelt zich zeer verwant aan de impressionisten uit het begin van de vorige eeuw en ook aan een schilder als Kees Verweij.

Suzanne Hartmans

In het werk van Suzanne Hartmans vormt het spel met de waarneming en de optische illusie een grote rol. In het grafisch werk is daarbij de blinddruktechniek steeds de basis. De herhaling van de preeg (reliëf - red) in het witte etspapier en de later aangebrachte collage in een nieuw ritme vormen samen een ingetogen spel van licht en beweging. Net als in de grafiek ontstaan de reliëfs vanuit het grafisch denken. De optische illusie die bij de blinddrukken al bestond krijgt hier een extra driedimensionale betekenis. De kijker ontdekt steeds nieuwe wegen in het werk en wordt uitgenodigd om actief te kijken. Door het subtiele spel van natuurlijke licht-invloeden en het wisselende standpunt van de toeschouwer verandert het werk voortdurend. Vlakken verschijnen en verdwijnen. Kleurreflecties lichten op en doven weer uit. Een ruimte wordt gedefinieerd en weer los gelaten. Dit oneindige spel van licht en beweging blijft Suzanne Hartmans fascineren

José Hattink

Het IJssellandschap, moderne architectuur, oude fabrieken en loodsen in de historische Hanzesteden vormen een bron van inspiratie voor haar bijzondere objecten van keramiek. De huisjes en oude fabrieken langs de rivier de IJssel conserveren de herinnering aan deze architectuur in klei. José Hattink voert haar werk uit in een eigen stijl, vaak ingetogen, massief, en met een visie. Met de door haarzelf gemaakte glazuren geeft ze het werk een fascinerende monochrome uitstraling. Aan haar werken worden ook andere materialen toegevoegd, zoals elementen van koper en glas.

Kunsthuis Venendal is te vinden aan de Hoofdstraat 9 in Hoogeveen en is open op vrijdag, zaterdag en zondag van 13.00 tot 17.00 uur. Kunsthuis Venendal is gratis toegankelijk.