‘Wie durft het avontuur aan te gaan?’

Hoogeveen - Talentvolle jongeren uit de regio én lokale bedrijven die willen investeren in de toekomst, worden uitgedaagd deel te nemen aan het RYLA weekend. Een gezamenlijk project van Rotary Hoogeveen-De Wolden en Rotary Hoogeveen.

Een project met meerdere doelen: elkaar leren kennen, samenwerking, bevordering van jong leiderschap en bewustwording van de eigen maatschappelijke verantwoordelijkheid. Het RYLA weekend vindt plaats van 11 tot en met 13 oktober in de Steenbergerhoeve in Zuidwolde. De organisatoren weten: ‘Het is een avontuur voor iedereen die deelneemt.’

Midden in de samenleving

Arie Veldman van Rotaryclub Hoogeveen-De Wolden en George de Roo en Gert-Jan Kreeft, beiden van Rotaryclub Hoogeveen zijn nauw betrokken bij het RYLA weekend, een wereldwijd programma van Rotary International, en vertellen er vol enthousiasme over. Zij hechten grote waarde aan het feit dat de Rotaryclubs midden in de samenleving staan en hun kennis en kunde overdragen. Dat gebeurt tijdens het Ryla weekend, dat in deze regio voor de vierde keer gehouden wordt. In 2013 was de eerste editie, waarna het om de twee jaar terugkeerde op de agenda. RYLA staat voor Rotary Young Leadership Award. ‘Het is voor talentvolle jongeren een perfecte training op een goede positie in de maatschappij. Zij worden bovendien bewust gemaakt van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid’, aldus De Roo. Kreeft vervolgt: ‘Voor bedrijven is het de perfecte gelegenheid om in contact te komen met jong talent.’

Smeltkroes

De jongeren krijgen één op één training. Drie intensieve dagen waarin ze optrekken met ondernemers en coaches. Veldman weet: ‘Het is als het ware een prachtige smeltkroes. Vergelijkbaar met de Rotary zelf. Iedereen brengt wat in de groep. Het gaat om het leren van elkaar, over en weer en zonder rivaliteit. Het zijn drie dagen waar echt wat ontstaat.’ Het thema is dit jaar: ‘Nieuwe vormen van samenwerking’. Elke dag worden uitdagende activiteiten georganiseerd, er worden uiteenlopende sprekers uitgenodigd en er is een professionele debatleider in de persoon van Ilona Eichhorn. Afgesloten wordt met een soort Lagerhuisdebat. Veldman, De Roo en Kreeft kijken zelf al reikhalzend naar het weekend uit. Ze beamen: ‘Wij genieten er zelf ook van. Je hoort vaak zoveel verrassende dingen.’

Leuke baan in de eigen regio

Nieuw dit jaar is dat RYLA zich richt op jonge talenten uit de eigen regio. Voorgaande edities was het blikveld nog gericht op geheel Noord-Nederland. Kreeft legt uit: ‘Wij hebben heel wat ambitieuze jongeren in de eigen regio. We willen hen graag laten zien hoe mooi het werk in deze regio is en welke bedrijven hier gevestigd zijn. Wij zien graag dat jonge talenten een leuke baan vinden in de eigen regio.’ De Roo vult aan: ‘Daarom dat wij ons dit jaar niet eenzijdig op de jongeren richten, maar ook op de ondernemingen. Ook dat is nieuwe deze editie. We brengen beide partijen met elkaar in contact. Wij doen aan matchmaking. Het probleem van tegenwoordig is namelijk: hoe hou je jongeren hier vast. Dit project sluit wat dat betreft prachtig aan bij Hoogeveen On Stage. Het is belangrijk dat jongeren al vroeg in contact komen met de bedrijven die in deze regio gevestigd zijn. Dat gebeurt met Hoogeveen On Stage. Wij zetten vervolgens in op de iets oudere jeugd.’

Minimaal HBO-denkniveau

Het RYLA weekend is bedoeld voor ambitieuze jongeren in de leeftijd van 18 tot 28 jaar met minimaal HBO-denkniveau. Het kan gaan om personen die nog studeren, maar ook om diegenen die al aan het werk zijn. In totaal is er plek voor maximaal dertig jongeren en dus ook dertig bedrijven. ‘Jongeren kunnen zich individueel opgeven, maar ook ondernemers kunnen bijvoorbeeld een geschikte kandidaat aanmelden. Denk aan een enthousiaste jongere die net is aangenomen of misschien wel een (klein)zoon of (dochter) van een van de medewerkers. Bedrijven die geen geschikte kandidaat hebben binnen hun eigen netwerk worden gekoppeld aan de jongeren die zich individueel hebben opgegeven’, leggen de heren uit.

Avontuur

Jongeren die willen deelnemen dienen een eigen bijdrage te betalen van 50 euro. Van de bedrijven die willen investeren in jong talent wordt een bijdrage van 500 euro gevraagd. De Roo: ‘Het contact met de jongeren is een avontuur. Naast het kietelen van jongeren om deel te nemen, hopen we dat ook bedrijven dit avontuur durven aan te gaan.’ Opgave kan tot en met 15 juni via h@2sf.nl.