Paviljoen Nijstad, een maand later

Hoogeveen - ‘We zijn nu een dikke maand open en ongelofelijk wat er allemaal gebeurt’, aldus Henri Offerein, eigenaar van Paviljoen Nijstad.’ Voor de paasdagen ging Paviljoen Nijstad open om te ‘try-outen’, zoals hij het noemt.

Terugblikkend vertelt Offerein: ‘Het was echter 10 graden te warm, honderden mensen op het strand en nog veel meer op het terras en in het restaurant. Daar sta je met 30 nieuwe medewerkers die nog nooit met elkaar gewerkt hebben, die alle systemen moeten leren kennen, die de tafelnummers niet kennen enzovoort. Dan is het niet anders dan dat je geweldig nat gaat. De een zegt: ‘mooi toch die drukte’, de ander brandt je tot aan de grond toe af. We willen het graag goed doen en onze medewerkers de tijd geven om alles te leren en dat was gewoonweg niet mogelijk.’

Veel geleerd en bijgestuurd

Offerein geeft aan dat er sindsdien heel veel is geleerd en bijgestuurd. ‘We weten wat we wel of (nog) niet moeten doen, maar we zijn er nog niet. Er komen nog steeds om de paar dagen nieuwe medewerkers binnen, dus na een maand zijn we nog bezig ons team te vormen. Ik moet wel zeggen dat ik, ondanks de kritische opmerkingen, enorm trots ben op alle medewerkers want er is er nog geen een gillend de deur uit gegaan terwijl het bijna iedere dag heel druk is. Het mooiste is dat ze met z’n allen er een succes van willen maken. We gaan ervoor. Het eten is voortreffelijk, de locatie is super en de medewerkers zijn super vriendelijk. Alleen moeten ze nog beter op elkaar ingespeeld zijn, vooral bij warm weer en het terras vol zit. Ja, dan valt er nog veel te verbeteren. Iedere dag een beetje beter, zeg ik altijd maar.’

Er gonzen opmerkingen

Er gonzen nog wel opmerkingen over onder meer het parkeren bij het strand, maar dat staat volgens Offerein los van het paviljoen. ‘Dat wordt ook niet door ons beheerd. Het blijft te allen tijde gratis parkeren en het paviljoen is te allen tijde gewoon gratis toegankelijk, dus al die roddels kunnen de prullenbak in. Dat er vanaf 23 graden wel voor het strand betaald moet worden, gaat buiten ons om, maar ik snap het wel, want we praten hier over een privéterrein waar dus alle kosten op beheerder Berry Beuker neerkomen. Hij moet zorgen voor EHBO, waterattributen en wat dacht je van onderhoud, want wat laten mensen een troep achter bij een warme dag. Dit moet dagelijks schoongemaakt worden, het terrein moet onderhouden worden en er moeten toiletfaciliteiten en dergelijke beschikbaar gesteld worden, er moeten zwemwaterprotocollen doorlopen worden en ga zo maar door. Dit alles kost veel geld. We hebben de rollen mooi verdeeld want wij doen het paviljoen en horeca op het terrein, Annely Tempel coördineert het sportgebeuren en Berry is het aanspreekpunt voor beheer, onderhoud, strand, amfitheater, concertpodium en alle andere evenementen.’

Afstemmen

Op strandnijstad.nl staan nog meer personen die ook een rol spelen. Iedereen werkt voor zichzelf. Wekelijks stemmen zij zaken met elkaar af. ‘Zo doet Annely al regelmatig kinderfeestjes en komen ze bij ons een patatje eten. Het is mooi om gezamenlijk tot iets moois te komen.’